ZİKİR DUA TEVBE VE İSTİĞFAR BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
13 - (2682) حدثنا
محمد بن رافع.
حدثنا
عبدالرزاق.
أخبرنا معمر
عن همام بن
منبه. قال: هذا
ما حدثنا أبو
هريرة عن رسول
الله صلى الله
عليه وسلم.
فذكر أحاديث
منها:
وقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "لا
يتمنى أحدكم
الموت، ولا
يدع به من قبل
أن يأتيه، إنه
إذا مات أحدكم
انقطع عمله.
وإنه لا يزيد
المؤمن عمره
إلا خيرا".
{13}
Bize Muhammed b. Râü'
rivayet etti. (Dedikî): Bize Abdürrezzak rivayet etti. (Dedikî): Bize Ma'mer,
Hemmam b. Münebbih'den naklen haber verdi. Hemmam: Ebâ Hureyre'nin, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den bize rivayet ettikleri şunlardır, diyerek bir
takım hadîsler zikretmiştir. Onlardan biri de şudur: Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem):
«Biriniz ölümü temenni
etmesin. O kendisine gelmezden önce, onu dua etmesin; çünkü biriniz öldüğü vakit
ameli kesilir. Ve çünkü mu'mine ömrü ancak hayır ziyâde eder.» buyurdular.
İzah:
Bu rivayetleri Buhârî
«Kitâbu'd-Deavât»'da tahric etmişlerdir.
Selefden bir cemaata
göre başa gelen zarardan murad; dünyevî zarardır. Uhrevî bir zarardan korkan kimsenin
ölümü istemesi yasak değildir. Meselâ: Dininde fitneye düşeceğinden endişe eden
bir kimse ölümü isteyebilir. Nitekim selefden birçok kimseler bunu
yapmışlardır. Ölümü temenni etmekle, ölmek için dua etmek arasında umum ve
hususu mutlak vardır. Dua etmek daha ehasdır. Yani her dua temenni fakat her
temenni dua değildir.
Bu hadîsler hastalık,
fakirlik veya düşman korkusu gibi dünyevî bir meşakkat sebebiyle ölümü
istemenin mekruh olduğuna delildirler. Başına belâ gelen kimse sabredemiyecekse
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in ta'lim buyurduğu vecihle :
«Allahım! Benim için
hayat hayırlı ise beni yaşat, vefat daha hayırlı ise öldür.» diye dua
edecektir. Mamaafih efdal olan Allah'ın kaza ve kaderine razı olarak sabretmek
ve sükûn içinde bulunmaktır.